Dag 1 /m dag 4 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Robin Stolk - WaarBenJij.nu Dag 1 /m dag 4 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Robin Stolk - WaarBenJij.nu

Dag 1 /m dag 4

Door: Robinstolk

Blijf op de hoogte en volg Robin

08 Maart 2011 | Ghana, Accra

Dag 1

Awakee,
Welkom in Ghana,
Half 7 opstaan om vervolgens via Antwerpen op Schiphol aan te komen.
Om 2 uur vlogen we.
Het zag echt zwart van de mensen, de één nog gekker dan de ander.
Zoals te verwachten was zat ik naast een dikke Amerikaanse en een goedgevulde Ghanees.
Maar even vriendelijk lachen naar de stewardes en ik mocht op een veel ruimere plek voorin het vliegtuig zitten (Business class zat vol, helaas).
Iedereen had zijn eigen schermpje met de nieuwste films en series.
Ik heb me vermaakt met een slechte Amerikaanse comedy en een uitzending van "Hello goodbye".
De blauwe mantelpakjes kwamen regelmatig langs met een drankje en iets om de maag te vullen.
Als diner kreeg ik pasta, natuurlijk niet zo lekker als die van RIchard, maar toch goed binnen te houden.
Eenmaal op het vliegveld kreeg ik een deja vu (herinnering) aan het programma "Red mijn vakantie".
Het leek wel een goedkoop hotel in Lloret de Mar!
Alles van hout en er hing een muffe, niet te plaatsen geur. Foto's maken lukte helaas niet, dan werd ik opgepakt.
Dacht ik het ergste gehad te hebben, was ik natuurlijk het vliegveld nog niet af.
Isaac, onze vriend haalde ons op (zonder auto). Dus een taxi genomen naar het huis, dat ongeveer 180 km verderop staat.
Na 2 minuten rijden kwamen we op een rotonde. Hier de eerste auto met lekker band gezien. 20 meter verder stonden 5 jongens achter een auto om deze vooruit te duwen.
Klein stukje rijden op de hoofdweg om vervolgens ruim een uur in de file te staan.
Gelukkig had de auto ARKO, ( Alle Ramen Kunnen Open). Het wil namelijk nogal eens voorkomen dan niet eens alle ramen open kunnen.
Veel verkopers van water, bananen, appels, beltegoed, scheermesjes, chips en ijsjes van ons afgeschud.
3 keer een verkeerscontrole tegengekomen. Het komt er op neer dat ze kijken wie er in de auto zit en dan geld willen.
Maar Isaac is brandweerman en parttime politieagent, dus we kwamen daar onderuit.
Om 12 uur kwamen we in het huis van mijn ouders aan. Bed opgemaakt en meteen gaan slapen ondanks de harde muziek die overal te horen was.

dag 2

Wakker geworden om 7 uur. Ik wil maar al te graag, maar uitslapen lukt gewoon niet.
Ontbeten en Isaac sleurde ons direct mee naar ons huis. Hij wilde laten zien wat hij allemaal had gedaan: bar weinig!
SInds november was hij amper opgeschoten, en de helft had hij ook nog eens verkeerd gedaan.
Maar toch, er zit vooruitgang in.
Na de rondleiding heb ik meteen mijn hangmat gepakt en deze op een strategische plek, in de wind en uit de zon vakkundig opgehangen (eigenlijk laten ophangen). Natuurlijk eventjes getest en zoals verwacht deed hij het prima, daar ga ik nog een hoop plezier aan beleven!
Rond de lunch ging moeders een tukje doen, en ik ging met mijn vader en Isaac de stad in. Nadat we het paadje naar ons huis hadden afgelopen kwamen we op de straat. 100 meter lopen naar "town" en je komt in een straat met aan beide kanten hutjes waar mensen iets proberen te verkopen. Omdat ik honger had, heb ik een soort oliebol gegeten, kostte 50 ct. (25 eurocent). We liepen door naar een vriend van Isaac, die heet ook Isaac, om het makkelijk te maken.
Deze Isaac2 is ook een huis aan het bouwen in hetzelfde dorp. Alleen bouwt hij het huis van de (ex)president van Ghana. Enorm groot en bedoeld voor 4 gezinnen.
Bij dit huis zitten varkensstallen. Hier worden varkens gefokt.
Wel leuk om te zien, maar het gemiddelde studentenhuis is er niks bij, wat een vieze lucht!
Isaac ging ergens anders heen en mijn vader en ik gingen naar het plaatselijke eetcafe.
Ik wilde graag de locale specialiteit proberenn"foefoe" een soort deegbal die plakt.
Deze zit in een soep waar meestal vlees in zit. Schijnt dat er soms ook vis in zit, maar dit keer konden we kiezen uit geitenvlees of koeienvlees. Afijn, we kregen kip. Maar dat was goed te eten.
Eten doe je met je handen, bestek kennen ze niet. Maar... Pas op dat je alleen je rechterhand gebruikt! Links is om je kont af te vegen, dus alleen rechts gebruiken om te eten (en iemand een hand te geven)
Lokaal biertje erbij besteld, ze hebben alleen 0,625 liter flesjes. Maar dat was geen probleem.
Na een half uurtje afgerekend. 2 biertjes waren 4 cedi (2 euro) en de maaltijd, waar je met 2 man ruim voldoende aan hebt was 2 cedi (1 euro).
Na zo'n maaltijd en biertje word je enorm slaperig. Gelukkig heb ik mijn hangmat, en hij slaapt heerlijk!
Als avondeten nasi en daarna douchen.
Jammer dat ze geen douche hebben...
Ik kreeg een emmer water, een pannetje en een stuk zeep, succes!
Nog even in de stad een biertje drinken met vader, Isaac en Gloria, Isaacs vriendin. Met de lokale jeugd gesproken, die wilden graag met mij voetballen.
Om 22 uur heerlijk in slaap gevallen.

dag 3



Echte zondag
Vandaag weer vroeg wakker. Ontbijt uit de boom geplukt en de mango opgepeuzeld.
Vol energie begonnen met klussen aan het huis, goed drinken ondertussen natuurlijk.
Natuurlijk heb je een trapje nodig om ook bovenin te kunnen werken. Ik heb 't even nagevraagd en Isaac kwam een met een "ladder" 2 houten palen met 2 balken overdwars. Het werkt wel!
Na de lunch met Isaac met het openbaar vervoer naar de stad Cape Coast.
We vonden al snel een t..... met 2 plaatsen. Dit is een oud busje volgepropt met mensen. Zo'n turkenbusje zit al snel volgepropt met 15 mensen. Past best! Na een ritje van een kwartier, een kilometer of 5 en 1 euro (voor 2 personen) armer kwamen we aan bij het voetbalstadion.
Vergelijkbaar met het voetbalstadion van Go ahead eagles en het veld van fc Gouda nog vóór het inzaaien speelden de voetballers (eredivisie in Ghana) nog best aardig. Goede voetballers.
Het was een bekerduel 1/8e finale, dus knock-out. Wedstrijd was 0-0 gebleven, dus penalties.
Geloof me het was ook ik mijn eigen voetbalteam (Gouda 7, 5e klas reserve) penalties zag nemen. Van de 5 schoten er met 2 raak. Dramatisch. Uiteindelijk verloren de "Dwarfs" nadat de aanvoerder op zijn Arnauts de bal uit het stadion schoot.
Op de terugweg door het dorp gelopen. Ik zag een jongen van een jaar of 13 slapen op een autostoel en daarnaast zijn broertje van 10 die gewoon op de grond lag te slapen.
Bij thuiskomst zagen we een haan, die was gekocht zodat buurtgenoten konden zien dat het huis bewoond is. Ik vind alles best als dat beest me maar niet wakker maakt.

dag 4


half 5: KUKELEKUUUU
KUTHAAN, morgen plak ik zijn snavel dicht. Heb nog wel ergens duchtape zien liggen, en anders gebruik ik wel een elastiekje of superlijm. En als laatste oplossing: spijkertjes en een hamer.
Kom niet aan mijn toch al veel te korte nachtrust!
Vandaag zijn alle Ghanezen vrij, gister was het "Independence day"(onafhankelijkheidsdag). Maar omdat dat op zondag was is iedereen maandag vrij. Het is zonde om een vrije dag aan je neus voorbij te laten gaan!
Half 8 toch maar mijn bed uitgekropen en me klaargemaakt om te gaan zwemmen. Gaat wel op zijn Ghanees, dus pas om 13 uur gingen we richting het luxe hotel een dorp verderop, de enige plek met een zwembad. Isaac wilde niet naar de zee, hij kan namelijk niet zwemmen.
Bij het zwembad schrok ik me dood, helemaal vol met zwarte mensen. Niet zo gek in Ghana, maar ziet er toch vreemd uit.
De muziek stond heel hard, en overal zag je mensen dansen
Het viel me op dat ze allemaal in het ondiepe zaten, maar niet over nagedacht.
Het was 35'C dus ik sprong er meteen in. Eventjes zwemmen en toen op de kant gaan zitten. Er kwam meteen iemand naar me toe of ik hem kon leren zwemmen.
Bijna niemand kan zwemmen!
In het ondiepe water waren een aantal jongens een bal aan het hooghouden. Niet iedereen kan zo goed voetballen, dus af en toe kwam deze in het diepe water terecht.
Maar niemand van die jongens kon zwemmen.
1 van de jongens durfde het aan. Als een hondje ging hij op zijn doel af. Na 2 minuten spartelen had hij de bal en konden ze verder spelen.
Om een uur of 4 kwam er een bus met studenten. Deze hadden eigen flessen drank mee (mag gewoon in Ghana) en dronken met 10/12 personen een aantal flessen leeg. Ondertussen in het zwembad werd het 1 groot feest. Iedereen zat in het ondiepe (ze kunnen nog steeds niet zwemmen) en waren aan het dansen en meezingen op de muziek. Poolparty! echt super vet om te zien.
Natuurlijk heb ik foto's en filmpjes gemaakt.
Het kan Ghanezen niet schelen hoe ze eruit zien. De meeste lopen in hun onderbroek, je ziet zo alles zitten. Andere mannen lopen in een wielrenbroekje of met hun string hoog boven hun broek uit (mannen, ja!)
1 van de jongens (in zijn onderbroek) kwam naar me toe en wilde dat ik mee ging zwemmen. Toen ik vroeg "why?" antwoordde hij dat hij dan meer aanzien krijgt, omdat hij een blanke vriend heeft.
Je bent een soort BN-er, heel veel onbekenden mensen komen naar je toe, willen met je praten of op de foto. Als je op straat loopt roepen kinderen "obrunie" (blanke) naar je. Als je dan terugroept: "obibinie" (zwarte) lopen ze met een glimlach weer verder.

  • 08 Maart 2011 - 15:08

    Oma Stolk:

    Hallo Robin.
    Je hebt al heel wat meegemaakt in zo'n korte tijd. Heel leuk om je reisverslag te kunnen lezen. Ik ga dat zeker regelmatig doen'. Doe je wel voorzichtig want ik wil je weer heelhuids terug zien.
    Groetjes van oma

  • 08 Maart 2011 - 15:37

    Thijmen:

    Ha Ghana!
    echt supergaaf joh dit verhaal. haha dit is gewoon het eerste wat ik van jullie hoor. pff niet eens een berrichtje van; ja we zijn veilig aangekomen. Ik ga zo weer even proberen te bellen. kijken of er nu wel word opgenomen.
    Maar heeft onze haan al een naam?
    owja, leuke foto man! zeg er de volgende keer maar een paar bij:D

    Ik hoop dat je blijft schrijven,
    groeten van je broertje uit gouda

  • 08 Maart 2011 - 18:45

    Marijke:

    Hahaha! Kuthaan! Geniaal :) Ik weet nog wel dat die krakers in school er ook niet zo blij van werden, ghehe.
    Gek he zwarte mensen in Ghana, maar zo'n verschil met Gouda is dat toch ook weer niet ;) Nou je vermaakt je volgens mij wel, een leuk verhaal is het in ieder geval. De voetbalkooi is klaar en maandag is de eerste ruit al gesneuveld bij SBB. Beetje voetballes kunnen ze hier ook wel gebruiken.

    Enjoy!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Robin

Actief sinds 03 Jan. 2011
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 32936

Voorgaande reizen:

04 April 2011 - 30 Juni 2011

Reis

13 Augustus 2013 - 30 November -0001

#2

Landen bezocht: