Laos - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Robin Stolk - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Robin Stolk - WaarBenJij.nu

Laos

Door: Robinstolk

Blijf op de hoogte en volg Robin

15 Mei 2011 | Thailand, Koh Tao

Hoe snel kun je miljonair worden?
Binnen een minuut of 3, en het mooie is het kost je maar 100 euro.
In Laos betaal je namelijk met de kip.
(niet met echt kippen, maar zo heet het geld gewoon)
10.000 kip is 1 euro.
een miljoen kip is dus 100 euro. Zo snel kun je dus miljonair worden.
Om Laos in te komen betaal je 35 dollar voor een visum. Daarna 220.000 kip voor de slowboat naar Luang Prabang.
We hoorden dat het een helse rit was. 8 uur lang op een houten bankje en geen reet te doen. En dat 2 dagen lang.
Helemaal voorbereid met kussentjes en boodschappen kwamen we op de boot met heerlijke vliegtuigstoelen en een vrouwtje die drankjes verkocht. Helemaal niet zo erg als we verwachtten.
Na de eerste dag varen kwamen we aan in een tussendorpje waar alle boten stoppen. verschrikkelijk toeristisch dus. We werden "welkom geheten" door opdringerige verkopers van accomodaties en wiet.
We hebben een lief vrouwtje uitgezocht die met een klein bordje stond. Ze had voor een prikkie een prachtige kamer. 's Avonds naar "de beste en enige bar" van het dorp.
Ze sloten vrij vroeg dus vroeg gaan slapen. Onderweg naar de kamer kwam er een enge vent achter ons aan lopen met een groot mes in zijn hand. Hij wilde geld, maar dit hebben we niet gegeven.
Inimiderend, maar in feite deed hij niks.
Natuurlijk veel te vroeg wakker om weer naar de boot te kruipen. Uurtje vertraging maar uiteindelijk vertrokken richting de oude hoofdstad van Laos.
In de boot een leuk Nederlands stel ontmoet en daar hebben we in Luang Prabang samen een accomodatie mee gezocht.
Na een paar dagen hebben we 2 Nederlandse jongens en 1 meisje ontmoet. 's avonds om half 11 hebben we besloten de volgende dag weg te gaan. Met ze 5-en hebben we iemand wakker gemaakt die het voor ons ging regelen. Volgende ochtend om 9 uur werden we opgehaald. Geniaal! je regelt het een avond van tevoren en de volgende morgen staan ze er gewoon!
Een prachtige rit door Laos waarbij je de natuur prachtig kon zien. Het is een beetje vergelijkbaar met Oostenrijk, maar dan letterlijk 10 keer mooier.
4 uur later kwamen we aan in Vang Viene, een middelgrote stad die bekend staat om "tuben"
Dit is in een binnenband van een vrachtwagen, of een soort band die je in het zwembad gebruikt. 1 km over de rivier. Je gaat er inzitten en na 3 uur ben je als het goed is bij het eindpunt.
Maaaaaaar, NIEMAND komt na 3 uur terug. De plek waar je opstapt tot de plek waar je eindigt daar zitten ongeveer zo'n 50 barretjes.
De eerste bar is verschrikkelijk druk, de tweede en derde bar is ook vrij druk en daarna is het rustig.
Korte samenvatting: Er staan heel veel (dronken) mensen waaronder veelal engelsen. Een enkele scandinavier en de rest zijn hollanders.
In elke bar is wel iets bijzonders. Bar 1 heeft een platform om het water in te springen, Bar 2 heeft een grote boom waar je in moet klimmen en dan vanaf 10 meter hoogte met een soort rekstok het water in kan slingeren. Heel gaaf, maar wel gevaarlijk.
Bar 3 heeft een soort liftje naar beneden waarbij je hanbt aaneen touw en het water in wordt gelanceerd. Verder zijn er in andere barretjes glijbanen, lanceerbasissen en grote kussens waarbij je iemand de lucht in laat vliegen.
Zie het als een soort Chersonissos of ander bekende feestplaats.
Wel heel erg grappig, maar na een paar dagen is dat toch wel leuk geweest.
Als we wakker werden gingen we een barretje in, overal zenden ze "friends" uit.
Na de eerste avond waren we met een groepje van 7 nederlands. 3 meiden, 4 jongens.
Hier ben ik 6 dagen mee opgetrokken, heerlijk vakantie gevierd. en leuke tijd mee gehad.
1 van de meiden ging naar China, dus met 6 personen hebben we een kanotrip geboekt naar de hoofdstad van Laos, Vientine.
Uurtje in een busje, 2 uur kanoen, uurtje luchen (en leeggeprikt worden door muggen) Daar konden we van een rots afspringen. 10 meter hoog. (ongeveer zo hoog als t stadhuis van Gouda) super eng, maar wel heel gaaf!
Daarna nog een uurtje kanoen en een poosje in een busje. Toen zaten we in de hoodstad.
Hier zijn we 2 dagen gebleven en daarna zijn we opgesplits.
Ik ging met Ruben en Matthijs (matthijsruben.waarbenjij.nu ) naar het zuiden van thailand. De 2 meiden gingen met Sjoerd (andere Nederlandse jongen) naar het zuiden van Laos.

• 15 Mei 2011 - 10:05

Mama:

Leuk weer eens een verslag te lezen. Weetje: Ik heb van de week een lijstje gezien met de 10 wereldsteden die je bezocht moet hebben. Op de eerste plaats stond natuurlijk New York, maar op de 10e plaats stond Chaing Mai.
    Geniet lekker van de Thaise stranden en groetjes van ons allemaal

• 15 Mei 2011 - 10:20

Sanne:

Jeetje het klinkt allemaal weer super leuk zeg! In de klas vinden ze het trouwens een stuk minder gezellig zonder jou :)
    Heel veel plezier nog! xxx

• 16 Mei 2011 - 08:14

Peter:

Ja ja stoere verhalen over een sprong van een 10 meter hoge rots. Daar ben je veel te chicken voor. Show us the pictures, m8 !!!

• 23 Mei 2011 - 16:41

Marijke:

Haha ja ik ben het eens met Peter; fotos! :-P Bij P&D hebben we nu de laatste helft van 2a, gezellig groepje hoor! Geniet er nog ff van!