Nieuwjaar en de jungle - Reisverslag uit Pai, Thailand van Robin Stolk - WaarBenJij.nu Nieuwjaar en de jungle - Reisverslag uit Pai, Thailand van Robin Stolk - WaarBenJij.nu

Nieuwjaar en de jungle

Door: Robinstolk

Blijf op de hoogte en volg Robin

20 April 2011 | Thailand, Pai

HAPPY SONGKRAN!
*flatch* Een emmer water over me heen.
Geen 3 zoenen en oliebollen met vuurwerk, maar een watergevecht waarbij je nog geen 5 meter kan lopen zonder nat te worden.
Overal waar je kijkt zie je kinderen, groot en klein ( van 5 tot 80) elkaar met waterpistolen en emmertjes nat maken.
Voor 25 eurocent een emmertje gekocht en mezelf in het gevecht gemengd.
Gewoon helemaal doorweekt kwamen we aan in het centrum. Snel even douchen en een nieuwe poging om droog het centrum te bereiken.
Helaas niet gelukt, dus opnieuw drijfnat kwamen we aan in het centrum. Maar het begon al schemerig te worden dus ook een beetje koud.
Gelukkig is kleding hier heel goedkoop. Dus 2 t-shirts gekocht en een droge onderbroek. (een echte neppe Calvin Klein)
Rondje over de avondmarkt gelopen. Druk! echt niet normaal, alles is te koop. Van hippiebroeken tot mooiboy zonnebrillen. Films met thaise ondertiteling en petjes germaakt van colablikjes (die zijn wel heel vet btw.)
Natuurlijk zit hier ook een Mcdonalds en een Burgerking. Dus een lekkere Mcflurry gehaald en daarna in een klein barretje nog even een potje pool gespeeld.
Dankzij een lucky shot wist ik het potje te winnen.
Even naar de disco en daarna lekker naar bed.
Volgende dag wilden we even naar de dagmarkt. Schijnt erg leuk te zijn. Vol goede moed probeerden we droog het einde van de straat te halen.
Tevergeefs, want we waren het hotel nog niet uit of we waren al doorweekt.
Dus hadden we 2 keuzes...
Of ons ergeren en proberen droog te blijven.
Of ons overgeven en meefeesten en anderen natmaken.
Natuurlijk kozen we de laatste optie en dus stonden we om 2 uur 's middags in de hoofdstraat met een biertje en een waterpistool iedereen die langskwam nat te maken.
We hadden een barretje gevonden waar ze goede dubstep muziek draaiden en waar ze een grote emmer hadden met een paar ijsblokken erin. Want het is natuurlijk veel leuker om koud water over iemand heen te gooien dan warm water.
Na een aantal biertjes en koude douches kwam er een grote parade voorbij. Vergelijkbaar met de Rotterdamse Danceparade. Overal harde muziek en dansende mensen. Alleen het enige verschil is dat iedereen verschrikkelijk nat wordt.
Na een paar uur feesten even douchen en in 1 van de vele barretjes verder feesten. Leuke livebands en ook hier kon je weer emmertjes met coctails kopen.
Toen de barretjes sloten waren de disco's nog wel open...
Het is een lange nacht geworden!
volgende morgen ( 14.00 uur) wakker en even douchen en eten om ons opnieuw in het gevecht te mengen. Maar na 3 dagen helemaal nat te worden gegooid hadden we het eigenlijk wel gezien. Maar hier weten ze van geen ophouden. We hoorden dat ze zelfs tot 3 dagen na het oud en nieuw nog elkaar natgooien. Dus zijn we naar de stad gelopen en hebben we een "trekking" geboekt. Dit houdt in dat je 3 dagen de jungle ingaat en daar ook slaapt en allemaal leuke dingen doet.

Volgende ochtend om 9.00 werden we opgehaald.
Met een uit de kluiten gewassen tuctuc haalden we nog 2 anderen op en waren we dus totaal met 5 personen.
We begonnen met een ritje van anderhalf uur en een wandeling van een kwartier waarbij we uitkwamen bij een grote waterval. Hier kregen we een lunch, rijst met ei en kip.
Hierna gingen we naar een tempel bovenop een berg. Ik heb nog een paar houten zwaarden gevonden waar ik mijn medereizigers mee heb begreigd, helaas wilde niemand al zijn geld aan mij afstaan. Ik kwam niet overtuigend genoeg over denk ik.
Aantal monniken gezien die teksten in kaarsen aan het schrijven waren en paar mooie plaatjes geschoten van het uitzicht.
Toen begon het echte werk. 2 uur lopen door de jungle over kleine paadjes, over bomen, langs takken, over riviertjes, langs watervallen (even snel een duik genomen) en toen kwamen we eindelijk aan bij een klein dorpje.
Een zogenaamde "karin's village" soort afrikaans dorpje met houten huisje en zonder electriciteit. Hier wonen vluchtelingen uit Myanmar (birma) die als ze 3 jaar in Thailand wonen een verblijfsvergunning krijgen.
Hier hebben we geslapen alsof we zelf vluchtelingen waren. Op een rieten bed zonder matras met alleen een klein kleedje erover. Super hard, en de klaboe die er hing, daar zaten zoveel gaten in dat je net zo goed midden in een zwerm muggen kon gaan staan met een bordje "gratis prikken".
Zo lek als de gemiddelde fietsband van meneer Buitelaar werd ik wakker.
Wassen in de rivier en ontbijten. Vandaag staat een wandeling van 6 uur! op het programma.
Fris en fruitig begonnen we aan de wandeling. Na 3 minuten berg op leek het wel of het nog steeds oud en nieuw was: ik was helemaal nat. Deze keer kwam het van het zweten.
Gelukkig was er ook een oudere amerikaanse man mee die ook echt de conditie had van een oudere amerikaanse man. Dus liep ik niet helemaal achteraan. Na een kwartier had de amerikaan 3 snickers te pakken die hem een energieboost gaven.
Gelukkig hervond ik mezelf ook snel en konden we de reis voortzetten.
De route die onze gids had gekozen was zo mogelijk nog moeilijker dan gister. Dwars door bomen heen, over takken heen, over boomstammen met naast je aan afgrond van 50 meter. Heel gaaf om mee te maken.
Als lunch kregen we een klein pakketje mee. Dit was gemaakt van bladeren. Dichtgebonden met bamboetakjes. Heel primitief maar wel verschrikkelijk lekker, want ze hadden er noodles ingedaan. Bij een mooie waterval met een klein meertje hebben we uit onze bladeren (en ik uit mijn pannetje) onze noodles gegeten.
Hierna weer een onmogelijke wandeling dwars door het oerwoud.
Gelukkig was er regen op komst en hebben we er niet 6, maar 5,5 uur over gedaan!
Het dorpje van de 2e nacht was iets groter en toeristischer. Hier hadden we wel een douche en een matras (van 3 cm).
Beter geslapen dan de dag ervoor, maar toch redelijk moe wakker geworden.
Het was tijd om olifanten te rijden!
Deze enorme beesten hadden een zitje op hun rug waar 2 mensen op pasten. 1 moest dus op het hoofd/ de nek van de olifant zitten.
Jan had de "rock, paper, scissor" verloren en heeft de eerste 5 minuten op zijn nek gezeten. Maar hij hield zich zo krampachtig vast dat die last kreeg van al zijn spieren. Dus ben ik van plaats gewisseld. Ik heb ruim 20 minuten op zijn hoofd gezeten en ben daarna op zijn nek gekropen omdat we bergafwaards gingen.
Het was leuk om te doen voor 1 keer, maar ik ga het niet vaker doen. Ik vond het heel zielig voor die beesten. Het schijnt dat als ze niet luisteren, de gids een vuurtje onder zijn oor hield zodat ze wel luisteren. Zo hoeft het niet van mij!
Na alweer een waterval kwamen we een bij het bamboe raften. Op een redelijk wilde rivier zaten we op een vlot gemaakt van bamboe palen. Met een stok werd deze bestuurd door een oude thai.
Een uurtje gevaren, natuurlijk weer behoorlijk nat geworden en daarna terug met de overschatte tuctuc naar chiang mai.

• 20 April 2011 - 17:19

Mama:

Ben benieuwd of je ook een foto van jezelf op de olifant hebt.
    Enne...je had missschien toch wat harder moeten trainen. Het was maar goed dat die oudere man mee was. Dan viel het niet zo op dat je het niet bij kon benen.

• 22 April 2011 - 23:22

Vliegtuigmeid:

wouw! Dan heb ik het hier in sydney wel heel goed, bijna geen muggen een lekker matras en wildlife zo uit mijn slaapkamerraam. Maar dat moet prachtig zijn, zo'n tocht door de jungle!

• 09 Mei 2011 - 11:22

Marijke:

Laat meneer Buitelaar het maar niet horen!!! Die loopt hier nog steeds het vuur uit z'n sloffen :-D Groetjes!