met de familie op vakantie - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Robin Stolk - WaarBenJij.nu met de familie op vakantie - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Robin Stolk - WaarBenJij.nu

met de familie op vakantie

Door: robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

13 Augustus 2013 | Vietnam, Hoi An

Met de familie op vakantie. Niet naar de Costa Brava of naar Bordeaux met de caravan, dit jaar staat Vietnam op het programma. Niks boeken, gewoon op de bonnefooi een ticket naar Bangkok boeken en gaan. Onder het mom van: Robin kent de weg. Dus zo geschiedde het dat we met 5 personen. ( Pa, ma, broertje, schoonzusje en ik ) lopen te dwalen in Bangkok. Familie op het terras en Robin regelt een goedkope slaapplaats, konden we ook wel gebruiken na een vlucht van 11 uur. Goedkooo adresje gevonden en allemaal geïnstalleerd. Oke, badkamer was gedeeld met nog 14 anderen, de douche en wc zaten in hetzelfde hokje ( afmeting van een Dixie ), de bedden van beton en de gekko's zaten op de muur. Maaaaaaar, we hadden een slaapplek. Alleen was Robin vergeten dat zijn eisen niet helemaal overeen komen met de rest van de groep. Lees; we sliepen midden in het uitgaanscentrum van de beruchte Khoa San Road in Bangkok. Dus muziek tot een uur of 3 snachts en daarna het geluid van lallende, kotsende en zoenende mensen al dan niet met zowel een penis als riante voorgevel. Niet een daverend succes dus. Volgende morgen vroeg op om de bus te pakken naar Cambodia. Hele dag in de bus om ' s avonds aan te komen ergens in een buitenwijk van Siem Reap. Hotel was prima dus eindelijk echt goed geslapen. Dag 3 stond tempelcomplex Ankor Wat op het programma. Ben ik al eens geweest, maar toch gaaf om alles nog eens te zien. We hadden een hele leuke TucTuc chauffeur die uit het gebied zelf kwam. Dus iedere keer als we eten wilden halen gaven we hem geld en kregen we de dubbele hoeveelheid, toeristen betalen immers meer. Deze chauffeur nodigde ons uit om bij hem thuis te komen kijken. Hij had zelf een hutje gebouwd waar hij woonde met zijn vrouw en 2 kinderen. Hij regelde wat te drinken en eten voor ons en liet zijn trouwfoto's en babyfoto's zien. Best bijzonder voor iemand met een salaris van 1 dollar per dag. Gave ervaring! Dag daarna gingen we door naar Vietnam. Daar sliepen we in een prima hotel van "meneer An" die sprak prima Engels omdat hij zo bleek later had gevochten met de Amerikanen tegen de vietkong. Toen we de volgende dag naar het oorloogsmuseum gingen was het allemaal vanaf de vietnam kant verteld, en daar had hij ook wel een beetje gelijk in.
We hadden de keuze hoe we wilden reizen. Na enige tijd werd consensus bereikt en werd er gekozen voor de goedkoopste en tevens meers communistische manier: de bus met stops op 6 grote plaatsen. Ooit bedacht om toeristen stiekem in de gaten te houden, nu een prima uitgangspunt om verder te gaan. Saigon of Ho Chi Min (zelfde stad) is een drukke maar leuke stad waar je voor een prikkie kan eten en drinken. Nog even door de rosse buurt gelopen, de speciale aanbieding voor "beer and punani" hebben we maar over geslagen.
Volgende stop was badplaats Mui Ne. Lekker aan het strand chillen, alleen jammer dat het bewolkt was. Dus insmeren niet nodig, zeker niet als je de hele dag onder de parasol zit. Toch kreeg 1 familielid het voor elkaar verschrikkelijk te verbranden... dus de komende dagen onder natte handdoeken tot de blaren waren verdwenen (laatste dag van de vakantie). Omdat de zon toch niet scheen, scooter gehuurd en lekker dagje gereden naar de zandduinen.

Volgende stop was Nahtrang, de perfecte plek om een boottochtje te maken. De vietnamese gids kende van elke nationaliteit een liedje, vietnamees, chinees, frans en Nederlands. Omdat de rest van de familie acute plankenkoort kreeg moest ik het podium betreden. Onder gejoel van tientallen chinezen heb ik "potje met vet" ten gehore gebracht. (Beeldmateriaal beschikbaar onder voorbehoud).
Daarna een frisse duik en chillen bij de floating bar. Een houten plank met een fles wijn. Die is dus soldaat gemaakt!

Volgende stop was Hoi An. Een heel leuk plaatsje zonder hoogbouw. Het oude centrum is alleen te voet te bezoeken en het wemelt er van de tailors. Thijmen heeft een mooi maatpak laten maken en Sophie een mooie jas uitgezocht, waarom ook niet? Misschien wel het mooiste van dit dorpje is de bierprijs. Als je een beetje zoekt kan je letterlijk dronken worden voor een euro. Voor een biertje betaal je namelijk ongeveer 7 eurocent (draft bier, achterafstraatje tijdens happy hour). Na een laatste lange rit naar Hanoi was het tijd om terug te vliegen naar Bangkok. Laatste inkopen doen en weer veilig naar huis........ toch?

• 23 September 2013 - 17:54

Mama:

We hebben genoten en zijn inmiddels veilig thuisgekomen. Jij had echter andere plannen en wilt nog meer van de wereld zien. Nog veel plezier en blijf schrijven!

• 24 September 2013 - 13:32

Corianne:

Dit verslag is toch weer een aanvulling op de reisverhalen van de anderen, ik lees weer dingen die ik nog niet gehoord had. Dankjewel en ga zo door! Geniet van je verdere avonturen en pas goed op jezelf. En blijf ons op de hoogte houden. Je zit nu toch in Miramar? veel groetjes, Corianne

• 28 September 2013 - 16:34

Henk:

Ha Robin,
    Je schildert een mooi verhaal, vooral omdat ik jou er in herken; luchtig, positief en met humor vertelt. Ga zo door met je reisverhalen en ik blijf je met plezier volgen. Groet Henk