nepal - Reisverslag uit Kunming, China van Robin Stolk - WaarBenJij.nu nepal - Reisverslag uit Kunming, China van Robin Stolk - WaarBenJij.nu

nepal

Door: robin stolk

Blijf op de hoogte en volg Robin

31 Mei 2014 | China, Kunming

Van de drukte en chaos van India naar de vredelievende boeddhisten van Nepal. Kathmandu is de hoofdstad maar oogt niet echt zo. Het is wel druk en een enorme chaos op de weg maar het oude centrum bestaat uit kleine straatjes met winkels en verkopers. Er zijn veel tempels, sommige half op de straat. Veel nepalezen hebben 2 religies. Hindoeïsme en boeddhisme, gaan goed samen blijkbaar. Een kamer kost ongeveer 5 dollar en een goede maaltijd 2-3 dollar.
In kathmandu mijn paspoort aan de chinese ambassade afgegeven en de bus gepakt naar Pokhara. Dit is de 2e stad van Nepal met een groot meer waar het toeristengebied omheen gevormd is. Vanaf hier is het "slechts" 2 uur met de bus naar het beginpunt van verschillende treks richting de annapurna bergen. In de bus ontmoette ik 2 jonge gasten. Uit België en Duitsland. Zij waren opweg om dezelfde track te doen. Wij zijn dus uiteindelijk met zijn 3-en de annapurna basecamp gaan doen. Deze zou 10 dagen moeten duren. 7 dagen omhoog klimmen en 3 naar beneden. Na 3 dagen omhoog lopen over bergpaadjes, bruggetjes en vooral trappen, heel veel trappen waren wij al bijna bij annapurna basecamp. De trekking is een lange route met elke 1,5-2 uur een dorpje waar je kunt slapen en eten. Slapen is heel goedkoop maar het eten daarentegen is (voor nepal) weer vrij prijzig. Voor een goeie maaltijd betaal je 3-4 euro, slapen kost nog geen euro.
Elke ochtend stonden we vroeg op, rond 2 uur begon het namelijk elke dag te regenen, wel fijn als je dan ergens bij een dorpje in de buurt bent ;)
De 4e ochtend liepen wij om 4.30 's ochtends de berg op in de sneeuw naar annapurna basecamp. Dit is officieel het vertrekpunt waar de klimmers die de annapurna bergen willen beklimmen slapen. Er was een groep van 20 mannen uit Maleisië die hun kamp daar hadden opgezet. Helaas waren ze mede door lawines en sneeuwstormen er nog niet in geslaagd te top te bereiken.
Zoals de foto's op Facebook al verraden was ik niet heel goed voorbereid. Ik had namelijk alleen een spijkerbroek en (kapotte) vans schoenen. Uiteindelijk heb ik het allemaal gered, maar het stond toch een beetje zielig naast de goed voorbereidde duitser en belg die met berschoenen, northface kleding en winteruniform aan de voet van de wandeling verschenen.
Na 2 dagen naar beneden lopen kwamen we bij een dorpje dat aan de rivier ligt waar ze hotsprings hebben. Daar hebben we heerlijk een paar uur ingezeten en een overpriced biertje gedronken. Maar het was het zeker waard. De volgende dag waren we terug ik Pokhara. Hier zwaaiden we de duitser gedag en gingen de Belg en ik naar Chitwan national park. Hier heb je neushoorns, beren, tijgers, krokodollen en nog veel meer beesten!
Bij aankomst ontmoette we een jonge gast die net zijn eigen eco-lodge had geopend. Hij had van bamboo een soort nest gemaakt op 2 meter hoogte. Het deed me denken aan de steppe in afrika. Hier hebben we in geslapen voor een aantal nachten, gezwommen in de rivier, er waren op dat moment geen krokodillen.
Dag daarna hebben we een safari gedaan. Niet op een olifant of in een jeep, maar lopend, dan heb je namelijk veel meer kans dieren te zien.
Na een uurtje lopen zagen we de eerste neushoorn. Later zouden we er nog 4 zien. We hebben 2 beren gezien (super zeldzaam) een bison, en verschillende krokodillen. Helaas kwam de tijger niet opdagen, nu heb ik tenminste een rede om terug te gaan ;)

Vanaf Chitwan ben ik terug anar Kathmandu gegaan om mijn chinese visum op te halen. Maar mijn visum staat toe om terug te keren naar india. Ik zou namelijk heel erg graag willen leren paragliden, en dat is zeer betaalbaar in india. Dus heb ik de lokale bus gepakt. Dit kostte me 4!!! Dagen om manali te bereiken, 16 uur ten noorden van Delhi. Hier ben ik 12 dagen gebleven, heb een super ervaring gehad met het paragliden en heerlijk genoten van het weer en de omgeving. Vanaf manali de bus genomen om naar trein te komen. Helaas deed deze er niet de geplande 8 maar 13 uur over waardoor ik de trein miste. Naar Delhi gegaan en vanaf daar een nieuwe treinreis geboekt. 24 uur naar Calcutta. Vanaf hier vlieg ik dan eindelijk naar China

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Kunming

#2

Begonnen met mijn ouders in vietnam, eindigend in.....?

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2014

china

31 Mei 2014

nepal

25 April 2014

India

19 Maart 2014

india

23 Februari 2014

fillipijnen en borneo
Robin

Actief sinds 03 Jan. 2011
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 32888

Voorgaande reizen:

04 April 2011 - 30 Juni 2011

Reis

13 Augustus 2013 - 30 November -0001

#2

Landen bezocht: