moslimlanden - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Robin Stolk - WaarBenJij.nu moslimlanden - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Robin Stolk - WaarBenJij.nu

moslimlanden

Door: robin stolk

Blijf op de hoogte en volg Robin

27 November 2013 | Indonesië, Jogjakarta

Na mijn avontuur in Myanmar heb ik een aantal weken doorgebracht in noord Thailand. Hier heb ik onder andere een week thaiboxen getraind en veel leuke mensen ontmoet.
De eerste dag van november stond mijn vlucht naar Kuala Lumpur op het vluchtschema. Voor amper 60 euro zat ik in de hoofdstad van Maleisië. Meteen al bij aankomst of eigenlijk in het vliegtuig al is het meteen duidelijk dat Maleisië een zeer welvarend en moslimland is. Praktisch alle vrouwen dragen hoofddoeken en hebben een mooie smartphone.
Prijzen zijn iets hoger dan in Thailand maar nog steeds prima betaalbaar. Met een beetje improviseren zit je voor 20 euro per dag in een prima kamer, doe je wat leuks en heb je goed te eten.
(Voor de wiskundigen onder ons; 7x20= 140 euro per week. En dan komt het reizen opzich er nog bij. Bus- trein en vliegtickets zijn over het algemeen vrij prijzig.

In Kuala Lumpur heb ik de volgende dag Jonna opgehaald. Die heb ik in de periode tussen vietnam en myanmar ontmoet in het zuiden van Thailand. We hebben afgesproken samen Maleisië en Indonesië te ontdekken.
Kuala lumpur is een grote rijke stad met veel vrouwen in burka, Jonna met haar hotpants viel enigzins uit de toom, gelukkig zijn ze touristen gewend die zich anders kleden. Grote gebouwen en winkelcentra gezien, maar na 2 dagen toch maar een bus gepakt naar een rustig eilandje. Op naar Pangkor! Dit rustig viel een beetje tegen want het scheen een feestweekend te zijn waar iedereen vrij was en dus alle locals op de veerboot naar Pangkor zaten. Paar dagen zon en beetje wildlife gespot (er vliegen wilde "hornbills" een soort kleine toekan en er lopen apen)

Na dit kleine eiland verkast naar het grootste en drukste eiland Panang. Hier heb je een grote stad "Georgetown" waar veel kunst en theater te bewonderen is. Op wat streetart na heb ik dat met liefde aan me voorbij laten gaan, wel nog een wandeling gemaakt in het national park in het noorden van t eiland.

De keus stond toen open om te gaan naar de Cameron highlands om te hiken, de oostkust om te zonnen of naar zuid Maleisië naar de stad Malaka om vanaf daar de boot naar Indonesië te pakken.
Aangezien de oostkust afgesloten was ivm het weer en datzelfde weer ervoor zorgt dat de cameron highlands eerder de cameron glij-lands worden genoemd (slechte woordgrap, hou hem toch erin)
Hebben we besloten naar Malaka te gaan. Malaka is een oude Nederlandse nederzetting met een fort, schip, stadhuys, kerk, een aantal graven en een boel toeristen. Heerlijk om een paar dagen te spenderen.
Vanaf hier hebben we de boot naar Indonesië gepakt.

Algemene indrukken van Maleisië:
-Heel veel moslims waaronder veel Indiërs.
-Veel verschillende nationaliteiten waardoor het aanbod qua eten erg gevarieerd is.
-Voor aziatische begrippen rijke inwoners.
-Elke stad met een beetje aanzien heeft sowieso een McDonald's, KFC en zeker 3 winkelcentra
-Mensen zijn behulpzaam als je iets vraagt, maar niet uitermate vriendelijk. Iedereen gaat gewoon zijn eigen gang.
-Ze verkopen hier broodjes ijs. (Een opengesneden bolletje met een bolletje aardbeien ijs)
-Een biertje is niet te betalen, ongeveer 3 euro voor een pilsje (tegenover 40 cent voor een cola)

Kortom een interessant land om te zien, niet een land waar ik je aan zou raden om 90 dagen te spenderen (gratis visa on arrival is voor 90 dagen)

Indonesië daarentegen is een aanrader voor iedereen!
Oke, tot nu toe heb ik alleen Sumatra gezien.
De mensen zijn verschrikkelijk vriendelijk en sommige proberen zelfs met je op de foto te gaan. Het eten is prima en smaakt zoals ik gewend ben. Nasi met kip, sate met satesaus en kroepoek. Maar ook lokale lekkernijeren zoals soto of een simpele mie goreng.
Het land is een stuk smeriger en dus armer dan Maleisië. Je ziet een heleboel straatschoffies en bedelende ouderen in straten bezaaid met plastic en etensresten.
Honden zijn zeldzaam (volgens mij eten ze die) overal vragen mensen, vooral kinderen en oudere mannen. Waar je vandaan komt en wat je gaat doen, iedereen is bereid te helpen. Taxichauffeurs vertellen je zelfs de weg naar de goedkope lokale bus, dat maak je niet op veel plaatsen mee!
In Sumatra hebben we 2 trekpleisters bezocht. Anderen hebben we overgeslagen, o.a. i.v.m. recente vulkaanuitbarstingen. Wij zijn naar Lake Toba (een groot meer eaar je heerlijk tot rust kunt komen en kunt zonnen/ vissen en een beetje scooter kan rijden) en bukit lawang (DE plek om wilde orang oetangs te spotten)

Dat hebben we dan ook gedaan.  S morgens vroeg vertrokken naar het bos om al na 15 minuten de eerste mensapen te zien. Binnen 3 uur hadden we er ruim 14 gespot. Heel gaaf, roze aapie was ook helemaal in zijn element ;)
Toen de benen een beetje moe begonnen te worden kwamen we "Mina" tegen.
Dit is een gemene oerang oetang die afgelopen half jaar al 42 mensen heeft gebeten. Als je geen eten geeft komt ze achter je aan, of als je wel eten geeft maar ermee ophoudt.
We waren op dat moment met ons eigen groepje (3 personen en een gids) en kwamen net een groepje tegen met 3 bejaarden.

De gids maakte duidelijk dat we ons snel uit de voeten moesten maken:"RUN!!! Mina is coming and she's angry!"
Ik heb nog nooit 3 bejaarden (en een huilende Jonna) zo hard zien rennen door een oerwoud. Jonna haar been lag op 3 plaatsen open en Mina... die was allang opgehouden toen ze een zak vol bananen kreeg.
Dat was lache zeg!

Vanaf Medan hebben we een vlucht naar Jakarta gepakt. Vanaf hier reizen we naar Yogyakarta vanaf waar we Java gaan verkennen. Daarna is het tijd om te surfen en te feesten op Bali, het kan dus zijn dat een volgende update even op zich laat wachten ;)

• 27 November 2013 - 17:21

Sophie En Thijmem:

Die drie rennende bejaarde en een schreeuwende jonna hadden wij wel mee willen maken haha. Veel plezier met deze trip door indonesie en laten we hopen dat het bier daar weer lekker goedkoop is, dat maakt het feesten toch een stuk makkelijker.